حتماً وقتی به بازار میروید با بعضی از مغازهها مواجه میشوید که از شلوغی در حال ترکیدناند. من حدس میزنم چنین مغازهای حتماً باید یک ویترین عالی و که اصولی طراحی شده هم داشته باشد. چون بدون ویترینی که مشتریهای گذری را مانند قلاب ماهیگیری به داخل مغازه شما بکشاند نمیشود چنین مغازهی شلوغ پلوغی داشت.
اگر برای داشتن چنین دکور مغازه ای در حال خواندن این مقاله هستید، جای درستی آمدهاید. من میخواهم در این مقاله به شما ۷ نکتهی کاربردی و دقیق در مورد طراحی و ساخت ویترین مغازه تان بگویم.
با استفاده از این ۷ نکته خواهید توانست یک دام بسیار مهلک در دکور مغازه پهن کنید که هر مشتری بالقوهای را به داخل مغازهی شما بکشاند.
خیلی خب، از کجا شروع کنیم؟
هدف از ویترین مغازه فقط و فقط باید وسوسه کردن باشد
مردم حتی حاضراند مغازههای ارزان قیمت را رها کنند تا سراغ مغازهای بروند که ویترینش آنها را جلب کرده. حتی اگر اجناس این مغازه قیمت خون پدر مردم هم تمام شود اشکالی ندارد.
البته یادتان باشد که ویترین عالی، هیچ ربط مستقیمی به فرایند فروش جنس به مشتری ندارد. در فروش چیزهایی مانند نوع برخورد فروشنده با مشتری، تنوع اجناس، و قیمت بسیار موثرتر از دکور مغازه هستند.
اما هیچکدام از این موارد بدون مشتریهایی که با هدف خرید وارد مغازه میشوند ارزشی ندارند. تا زمانی که کسی در مغازه نیاید،اهمیتی ندارد که شما جنس A را ۲۰ هزار تومان ارزانتر از بازار میفروشید.
و به داخل کشاندن مشتریهای بالقوه به مغازه، وظیفهی یک ویترین خوب است.
پس اگر یک ویترین خوب تهیه کردهاید و مغازهی شلوغی هم دارید اما همچنان با مشکل کمبود فروش مواجه هستید، باید مشکل را در جای دیگری جستجو کنید. چراکه تنها و تنها وظیفهی یک ویترین خوب وسوسهکردن رهگذران خارج از مغازه است.
حالا که هدف واقعی از طراحی یک ویترین مغازهی اصولی و جذاب را فهمیدید بیایید ببینیم چطور میشود آن ویترین جادویی را به وجود آورد؟
۱. مقدمات و طراحی زیربنای ویترین مغازه
قبل از هر کاری باید توجه داشته باشید که محل ویترین شما مناسب است یا خیر؟ برای مثال آیا سیمکشیهای مناسبی برای اتصالات الکتریکی احتمالی در آن وجود دارد؟ آیا چراغهای متنوع در زاویههای متفاوت با رنگهای متفاوت در ویترین وجود دارد؟ آیا ارتفاع ویترین متناسب با رهگذارن خارج مغازه است یا خیر؟
باید به تکتک این زیرساختها توجه کنید. برای مثال اگر چراغهای متفاوت در ویترین وجود نداشته باشد، یا اینکه حداقل محل نصب چراغهای متفاوت، در مراحل بعدی برای نورپردازیها به مشکل برخواهید خورد.
گذشته از این، نباید فقط به فکر عملی کردن طرح ویترین فعلی خود باشید. ممکن است در آینده تصمیم به طراحی دوباره ویترین خود بگیرید. در نتیجه باید به گونهای ویترین خود را آماده کنید که برای تمامی تغییرات احتمالی آینده مناسب و انعطاف پذیر باشد.
نکته: اگر مغازهی شما در خیابان قرار دارد حتماً برای جلوی ویترین مغازه تان یک سایهبان تهیه کنید. مردم، مخصوصاً در روزهای آفتابی و گرم هیچ علاقهای ندارند به تماشای دکور مغازهی شما زیر نور گرم خورشید بپردازند.
۲. هماهنگی طراحی ویترین مغازه با دکوراسیون داخلی مغازه
فرض کنید یک ویترین بسیار جذاب، با رنگها و نورهای گرم طراحی کردهاید که در جذب مشتریها نیز بسیار خوب عمل میکند. اما این ویترین هیچ ربطی به طراحی دکوراسیون داخلی مغازه شما ندارد.
دکوراسیون داخلی شما برخلاف ویترین پر شده از رنگهای سرد و بیروح. با اینکه ممکن است دکوراسیون داخلی شما به شدت یک دکوراسیون حرفهای و زیبا باشد. اما برخی از مشتریها به دلیل این ناهماهنگی میان دکوراسیون داخلی و ویترین مغازه، مغازهی شما را ترک خواهند کرد یا چیزی نخواهند خرید. دلیل آن چیست؟
طراحی دکور مغازه باید در هماهنگی با دکوراسیون داخلی طراحی شده باشد. چراکه ویترین مغازه به طور کلی به معنای نمایندهای از محیط اصلی و داخلی مغازه عمل میکند.
حالا فرض کنید با یک ویترین مغازهی بسیار جذاب، همراه با رنگهای گرم مشتریها را به داخل کشیدهاید و آنها در عوض با دکوراسیونی آرامشبخش مواجه شدهاند. این موضوع به طور ناخودآگاه به مشتریها این احساس که با آنها بازی شده و گول خوردهاند را منتقل میکند.
بنابراین در طراحی ویترین مغازه مجبور هستید به دکوراسیون داخلی مغازه نیز توجه کنید و بالعکس. دکوراسیون داخلی و ویترین باید با یکدیگر در هماهنگی کامل قرار بگیرند.
۳. یک ویترین مغازه ی خوب حاوی پیام یا شعار اصلی مغازه است
علاوه بر اینکه طراحی دکور مغازه باید در هماهنگی کامل با دکوراسیون داخلی طراحی شده باشد. باید حاوی فلسفهی مغازهی شما نیز باشد. مغازهی شما بدون توجه به مکانش نیز دارای یک شخصیت است. و این شخصیت بیش از همهچیز از صاحب و مالک اصلی آن، یا فروشندهی اصلی آن وام گرفته شده است. گذشته از این شخصیت مغازه، علاوه بر گردانندهی آن، به اجناس و محصولاتی که در آن به فروش میرود نیز بستگی دارد.
البته هر مغازهای یک شخصیت و درنتیجه فلسفه دارد. حتی اگر گردانندگان آن مغازه هرگز به این موضوع توجهی نکرده باشند. شعار یا پیام مغازه نیز، تلاش صاحبان مغازه برای شفافسازی این فلسفه است.
بگذارید با مثال بیشتر توضیح بدهم. فرض کنید دو مغازه وجود دارد. یک مغازهی فروش گوشی تلفن همراه هوشمند، و یک مغازهی فروش قلیان و دخانیات وابسته به آن.
فلسفهی هر کدام از این مغازهها براساس چیزی که میفروشند با دیگری متفاوت است. من در جدول زیر مفاهیمی که هر کدام از این مغازهها به ذهن منتقل میکنند را نوشتهام.
قلیان فروشی | گوشی فروشی |
گذشته | آینده |
زندگی خوش در لحظه | پیشرفت |
سنت | به روز بودن |
تفریح | نیاز ضروری زندگی |
همانطور که میبینید مفاهیمی که این دو مغازه منتقل میکنند کاملاً متضاد و متغایر است. پس شعار آن دو نیز متفاوت خواهد بود.
شعار گوشی فروشی: هر لحظه در آینده زندگی کنید.
شعار قلیان فروشی: ولش کن، دودش کن.
با توجه به این دو شعار، آیا میتوان برای هر دوی این مغازهها به یک شکل ویترین را طراحی کرد؟
مثلاً اگر در بازار یک مغازهی قلیان فروشی ببینید که در ویترین آن از چراغهای نئونی استفاده شده، رنگبندی آن سفید و خاکستری مات است، دو سیب بزرگ سبز رنگ درخشان پشت شیشهی ویترین قرار دارد و پشت آن تصویری از یک دریاچهی بسیار زیبا و دلنشین قرار گرفته که در میانش یک قلیان با طرح شاهعباس است؛ چقدر امکان دارد، همانجا میان بازار زیر خنده نزنید و عکس این ویترین را برای مسخره کردن در اینستاگرام پست نکنید؟
اگر واقعاً چنین ویترینهایی دیدهاید تنها به دلیل ناهماهنگی آنها با شعار اصلی مغازه است. پس در طراحی یک ویترین خوب سعی کنید شعار و شخصیت مغازه را در ویترین بازنمایی کنید.
۴. دیده شدن داخل مغازه
یکی از ویژگیهای ویترینهای خوب این است که کاملاً جلوی دید مشتری را به داخل مغازه نمیگیرند و مشتری میتواند قسمتی یا همهی دکوراسیون داخلی مغازه را ببیند.
حتی برخی از بزرگترین کمپانیهای تجاری، تنها به یک شیشهی بسیار بلند و کشیده و نام تجاری خود بر روی آن به جای ویترین اکتفا میکنند تا دکوراسیون داخلی و فضای درون فروشگاه به خوبی دیده شود.
این نوع ویترین، بیشتر به درد فروشگاههایی میخورد که به خودی خود عظیم و وسوسه کنندهاند. مثلاً اگر یک مغازهی جوراب فروشی ۴ طبقهی ۱۵۰ متری داشته باشید، که از در و دیوار آن انواع و اقسام جورابهای مختلف آویزان است، دیگر مطلقاً نیازی به هیچ ویترینی ندارید. یک شیشهی شفاف که مشتریها بتوانند از آن درون فروشگاه را ببینند به قدر کافی وسوسه کننده است تا هرکسی پا به این مغازه بگذارد.
۵. از یک اثر هنری استفاده کنید
اما اگر برخلاف بخش قبل، مغازهتان ۲۵ متر بیشتر نیست و شیشههای عریض هم ندارد، نگران نباشید. شما هم راههایی در اختیار دارید تا مشتریان را از طریق ویترین مغازه وسوسه کنید وارد مغازهی شما شوند.
اگرچه فضا و محیط شما کم است، اما با استفادهی بهینه و خلاقانه از همین فضای کم نیز میتوانید بهترین دام دنیا را در ویترین مغازه تان پهن کنید.
وظیفهی شما این است که یک ماکت از محصول اصلی مغازهتان تهیه کنید و آن را در ویترین بگذارید. اما نه هر ماکتی، بلکه یک ماکت جذاب که خلاقانه طراحی شده و بیشباهت با یک اثر هنری نیست.
مثلاً اگر مغازه شکلات فروشی دارید، ماکت یک پسر گرد و قلمبه را نیاز دارید. پسری که لباسهای تابستانه به بر دارد و قسمتهایی از اعضای بدنش که مشخص است، حسابی گوشتآلو و سرخ و سفیداند. بهتر است این پسر را روی انبوهی از شکلاتها بنشانید و یک جعبهی کامل شکلات هم به دستش بدهید که با حرص و ولع در حال خوردن آنهاست و تمام صورتش را هم شکلاتی کرده است.
درست مانند شخصیتهای فیلم سینمایی ویلی وانکا و کارخانهی شکلات سازی. یادتان باشد که هرچه این ماکت جاهطلبانهتر و هنریتر باشد، مشتریهای بیشتری را به مغازه شما جذب میکند.
۶. بدون نورپردازی هیچ کاری نکردهاید
اگر ویترین مغازه شما نورپردازی نشده باشد مانند این است که یک دیوار آجری صاف را گذاشته باشید داخل ویترین مغازه تان. هیچ اهمیتی هم ندارد که طراحی دکور مغازه ی شما تا چه اندازه اصولی و خلاقانه در آمده. بدون نورپردازی هیچ کار نکردهاید.
اما چرا نورپردازی این همه مهم است؟ به این دلیل ساده که ویترین مغازه تنها میتواند از عناصر بصری برای جلب توجه استفاده کند. و نورهایی که قرار است چشمهای ما به آنها نگاه کنند سازندهی تصویر نهاییای هستند که ما قرار است به آن نگاه کنیم.
اگر تنها یک مانکن در ویترین مغازه ی شما باشد، و برای نورپردازی آن از نور قرمز استفاده کنید، احتمال اینکه ۵ نفر از ۱۰ نفر مشتری بالقوه جذب این ویترین شوند و وارد مغازه شما شوند وجود دارد. در صورتی که با نورپردازی سادهی سفید، احتمالاً فقط ۱ نفر از هر ۱۰ نفر وارد خواهد شد.
نورها به ویترین مغازه شما معنا و حس زنده بودن میدهند. پس برای نورپردازی حتماً از یک فرد حرفهای استفاده کنید و در انجام این کار حسابی دقت کنید.
۷. فراخوان بدهید
ممکن است با وجود تمام تلاشهای شما برای جلب کردن حواس دیداری مشتریان، باز هم مشتریان زیادی را از دست بدهید. این موضوع طبیعی است. همهی مردم راجعبه یک چیز واحد، حس مشترکی ندارند.
درست مانند سلیقهی افراد در گوش دادن موسیقی. در مورد ویترین مغازه شما نیز این اتفاق ممکن است رخ دهد. ممکن است ویترین مغازه شما به سلیقهی برخی از مشتریها حسابی خوش بیاید، اما برای بعضی دیگر یادآور احساسات منفی باشد. یا اینکه اصلاً هیچ حس را در آنها برانگیخته نکند.
در این صورت میتوانید به سادگی از یک عنصر مفهومی به جای عناصر تصویری استفاده کنید. مانکنها، نورپردازی و چیدمان دکور، همه و همه جزو عناصر بصری هستند. اما اگر یک پوستر چاپ کنید و روی آن از رهگذران درخواستی کنید، به استفاده از عناصر مفهومی برای ویترین مغازه ی خود دست زدهاید.
مثلاً میتوانید درصد تخفیفهای جدیدتان را بر روی پوسترهایی بنویسید و در ویترین بگذارید. البته راههای بسیار خلاقانهتری برای استفاده از پوستر در ویترین مغازه نیز وجود دارد.
طراحی ویترین مغازه های خاص
اما آیا این اصول را میتوان برای طراحی تمام مغازهها استفاده کرد؟ متأسفانه اینطور نیست. برخی از مغازهها با یک زبان طراحی خاص در سرتاسر بازار ایران شناخته شدهاند. مثلاً اکثر مغازه های طلا فروشی مثل هم دیگراند. درواقع مغازه طلافروشی به خودی خود آنقدر وسوسهانگیز هست که نیاز به خلاقیت خاصی ندارد. و حتی ممکن است خلاقیت در طراحی آن نتیجهی عکس نیز بدهد. چراکه مردم ترجیح میدهند به طلافروشیهایی بروند که قبلاً مشابه آن را همهجا دیدهاند و به آن اعتماد دارند.
برای اطلاع بیشتر از طراحی طلافروشیها میتوانید به صفحهی طراحی دکوراسیون طلافروشی مراجعه کنید.
سخن آخر
دیگر چیزی باقی نمانده تا راجعبه ویترین مغازه بگویم. اما یک توصیه نهایی نیز از من داشته باشید. همیشه دنبال بهترین باشید. و اکثر اوقات چیز که برای دیگرات بهترین بوده برای شما نیز بهترین خواهد بود.
بهتر است قبل از اینکه تصمیم بگیرید ویترین مغازه خود را چگونه طراحی کنید دست به کار شوید و ویترینهای بسیار متنوعی را ببینید و از آنها ایده بگیرید. گاهی با دیدن ویترین مغازه ی دیگران چنان ایدههای شگفت انگیزی به ذهنتان میرسد که بهترین طراحان دنیا نیز ممکن است نتوانند این ایدهها را پیدا کنند.
و اگر هم به دنبال چنین ایدههایی میگردید به صفحهی طراحی ویترین مغازهی ما سر بزنید.
اگر چنین ایدههایی پیدا کردید و موفق اجرا کردن آنها شدید بسیار خوشحال خواهیم شد این تجربه را با ما در میان بگذارید. تا هم ما و هم مخاطبانمان از این تجربهها استفاده کنند.
درباره این سایت